Nova mirada per a conèixer les “actituds i els valors per la cultura”
Sergi Mosteiro del Gabinet Tècnic del Departament de Cultura presenta l’ Enquesta de participació cultural Catalunya 2014, en el nou número de febrer de 2015 de la publicació DeCultura.
El Departament de Cultura destaca la incorporació de noves preguntes de caràcter qualitatiu que amplien la informació sobre els hàbits i les pràctiques culturals de la població catalana.
“L’objectiu és proporcionar informació estadística més detallada que permeti contextualitzar les pràctiques culturals i d’oci des d’una perspectiva que tingui en compte la dimensió social de la cultura“, això és “les actituds i els valors dels ciutadans de Catalunya vers el fet cultural” afegeix Sergi Mosteiro.
“Analitzar la participació cultural requereix situar-se en el moment previ a la pràctica o consum i centrar l’interès en les motivacions i barreres amb les quals es troba la població a l’hora d’accedir a la cultura, així com en les vies d’informació cultural.
De la mateixa manera, des d’una perspectiva de polítiques públiques, identificar incentius a la participació pot resultar útil a l’hora de desenvolupar i implementar accions concretes que permetin augmentar tant el nivell de participació com el seu contingut o la seva qualitat.
I tot això, sense perdre de vista quins són els significats que les persones atorguen al fenomen cultural i com s’ubiquen en un espai social, interrelacional i participatiu com és el de la cultura“.
Aquesta capçalera del Departament de Cultura llançava el número 1 el març de 2014 quan va presentar Participació cultural a Catalunya 2013 que encetava aquesta nova línia analítica.
És la nova mirada de públics que permetrà de conèixer gustos i costums dels usuaris de la cultura. Ben segur que també contribuirà decisivament al desenvolupament de la gestió de públics.
És interessant fer aquesta anàlisi més qualitativa del consum/participació cultural, més difícil de categoritzar que un índex de consum, per exemple, però que dóna més informació sobre la societat i les seves opinions i valors sobre la cultura. Que les polítiques tinguin en compte això i no només voler pujar un percentatge també és un repte, perquè té a veure amb una visió més global, amb l’educació, el sistema econòmic, la forma de viure, etc., crec!
Ben segur, i conèixer gustos i motius de la tria d’un espectacle, d’una exposició, d’un concert, d’una pel·lícula, de la lectura d’un llibre o d’un festival de poesia, per exemple, permetrà conèixer la descoberta dels ciutadans de la cultura i suggerir noves accions de públics.
Encoratgem a llegir l’estudi que genera l’Enquesta de Participació cultural a Catalunya 2014.
[…] estudi complementa l’Enquesta de participació cultural del Gabinet Tècnic del Departament de Cultura (2014), segons la qual l’índex lector (entès […]