L’era digital aproxima l’òpera a nous públics

A partir de les possibilitats que ofereix la tecnologia, els coliseus i els grans teatres  d’arreu del món despleguen iniciatives que aproximen l’òpera a nous públics.

Ja el 2001, el Gran Teatre del Liceu va proposar un nou format de l’Òpera fent la seva primera retransmissió en directe de La Traviata. Aquesta iniciativa va ser suspesa els anys següents degut a les retallades pressupostàries i s’ha tornat recuperar. La darrera retransmissió en directe va ser el 17 de febrer d’enguany amb l’òpera Norma, què es va poder veure a 130 cinemes europeus, i de la qual van gaudir 130.000 espectadors. La iniciativa continua al llarg d’aquesta temporada amb la presentació en diferit de Norma en altres pantalles d’Àsia i Amèrica, on s’espera aconseguir 56.000 espectadors més.

Palco digital és un projecte del Teatre Real de Madrid que ofereix la possibilitat de veure òpera a casa, amb l’opció de video on demand. La iniciativa recull dues vessants: visionats de l’Òpera en directe; recuperació d’òperes ja fetes que han estat enregistrades i que es poden gaudir a casa a través de l’ordinador o la televisió.

A nivell internacional, la companyia On Site Opera fa dos anys va obrir noves vies en fer servir les google glasses, les ulleres de realitat augmentada, per projectar els subtítols de Pygmalyon, de Rameau, al Metropolitan de Nova York.  El Teatro Lírico di Cagliari (Itàlia) va utilitzar les ulleres l’estiu passat amb una finalitat diferent: cantants, músics i alguns tècnics  portaven les google glasses com a càmera per filmar i retransmetre en directe, des d’un punt de vista subjectiu, la representació de Turandot. Per la seva banda, el Wolf Trap de Virginia (Estats Units), va utilitzar aquestes ulleres per filmar la representació de Carmen, tot projectant  les imatges a l’escenari, mentre feien la representació.

A més de les iniciatives de grans teatres i coliseus d’arreu del món, professionals dels gènere operístic també s’alien amb les tecnologies per arribar a nous públics. La creació d’apps, com ara Play Opera, dirigida a nens de 5 a 12 anys, o Opérame, dirigida a nens de 4 a 9 anys, volen apropar l’òpera als més petits de manera lúdica i interactiva.

Leave a Reply