En la darrera edició del Fòrum Edita, organitzat pel Gremi d’Editors de Catalunya conjuntament amb el Màster d’Edició que ofereix la UPF i que es va celebrar del 5 al 7 de juliol, un dels temes que es va tractar va ser la dificultat d’infondre l’hàbit de la lectura als més joves.
A la taula rodona formada per Iolanda Batallé (La Galera), Sebas Mouret (booktuber), Gemma Lienas (editora i autora) i Care Santos (autora), es va debatre sobre quina és la millor manera d’estimular els més joves a llegir i sobre la dificultat de transmetre la passió per la lectura. El periodista Toni Iturbe va moderar la xerrada.
Tots els participants en el debat coincidien en destacar que el més important és no obligar ningú a fer res que no vulgui fer, no es pot coaccionar, no es pot emprenyar, no es pot pressionar ni es pot forçar els més joves a llegir. S’ha de deixar que ells mateixos escullin llegir, ja que si se’ls obliga a fer-ho segur que no agafaran mai un llibre amb ganes.

També es va arribar al consens que els pares són els primers que han de predicar amb l’exemple a casa seva. Els participants van destacar que els nens i nenes necessiten veure la lectura com un hàbit natural i positiu i no pas com una tasca avorrida que cal fer. El booktuber Sebas Mouret destacava que alguns pares no ajuden quan els diuen als seus fills “llegeix un quart d’hora i després podràs mirar la tele“.
L’autora Care Santos també és va mostrar partidària d’apel·lar a les emocions i la passió o, fins i tot, a la ironia. I va confessar que ella mateixa tempta l’interès dels joves generant un efecte de positiva contrarietat: “Els dic: aquests llibres millor que no els llegiu perquè els vostres pares s’escandalitzarien…I això funciona: els volen llegir”, va explicar.
Per la seva banda, Gemma Lienas es va preguntar si en un context condicionat per la influència dels dispositius electrònics, seria cada vegada més difícil llegir. I es feia creus del fet que “llegir està desprestigiat“, malgrat tot el que aporta la lectura. Aquest és un bon motiu per buscar alternatives per arribar als joves, i un bon exemple pot ser l’activitat dels booktubers.
Consulteu també què es va dir en les altres taules rodones durant la segona edició del Fòrum Edita.