La Lupa cultural. Educar amb les arts: precedents i futures línies

Trencar des de la base les barreres per a l’accés dels ciutadans a l’art”. Segons la consellera Natàlia Garriga, aquest serà un dels objectius principals que el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya assumirà de cara al curs 2021-2022 amb el recolzament del Departament d’Educació.

I és que, per tal d’assolir l’èxit d’aquesta fita en un futur proper, Garriga considera essencial implementar els llenguatges artístics de forma natural, integrada i curricular a les escoles en totes les seves etapes: Educació Infantil, Primària, Secundària, batxillerat i cicles formatius.

Tal com ho plasmava en una entrevista Laia Colell, cofundadora d’A Bao A Qu, “les arts han d’ocupar un lloc central en l’educació dels nois i noies. Les arts ens fan reflexionar, no només internament sinó també sobre els altres i el món que ens envolta. Per elles mateixes ja són essencials pel nostre dia a dia, però, a més, en l’àmbit educatiu poden aportar molt a les dinàmiques i els processos de treball”.

O com fa Drac Màgic que, en els 50 anys d’històries, en els seus 50 anys, 50 films, “generen comunitat i regeneren imaginaris” o donen a conèixer un arxiu sonor i visual amb entrevistes com, per exemple, a la seva gerent des de fa més de quinze anys, Àngels Seix, que explica com treballen la cultura audiovisual en relació també amb l’educació, tot fent propostes educatives per a la part lectiva de les escoles, entre altres reptes com el vessant del cinema de dones, la perspectiva feminista. Tots els projectes s’entrellacen, tots treballen amb mirada de gènere i diversitat de valors buscant trencar els estereotips.

Sota aquest concepte vertebrador, ja s’establia un precedent dins l’Acord de Govern de 2018 on figurava que ambdós departaments de la Generalitat haurien de treballar plegats en la promoció, la difusió i la innovació en l’educació en l’àmbit de les arts escèniques, la música i les arts visuals.

I l’Acord de Govern pel qual s’ha aprovat el Pla de Govern per a la XIV Legislatura el proppassat 21 de setembre de 2021, manifesta que “el Govern vol posar la ciutadania al centre de la cultura i la cultura al centre de les polítiques públiques. Perquè la cultura és la porta d’accés a la creativitat, a la integració, al gaudi col·lectiu i a l’esperit crític, a més d’un dret constitutiu de l’Estat del benestar, conjuntament amb la salut, l’educació i les polítiques socials.”. Es vol aconseguir “ser un sistema cultural de referència internacional que requereix l’aportació de tothom, perquè la cultura comenci a ser un element present ja en l’escola i ens acompanyi en tots els moments i tots els àmbits de les nostres vides”.

Així doncs, i seguint la mateixa idea, la consellera de Cultura ha plantejat recentment diverses línies d’acció per fomentar “ciutadans més crítics, creatius, empoderats i que gaudeixin amb la cultura”.

Per últim, l’ICEC dona el seu suport a aquesta iniciativa des de fa temps per via de la Filmoteca de Catalunya, amb el seu Cicle Filmoteca per a les escoles i amb el seu blog Serveis educatius Filmoteca, com també des del 2015, a través la línia de subvencions per a activitats de desenvolupament de públics per a la cultura, de la que remarquem tres projectes singulars, entre d’altres:

  • Cinema en curs. Un programa de pedagogia del cinema recolzat per fons europeus i amb presència a Catalunya, Galícia, Madrid, Euskadi, Brandenburg, Xile i Mèxic.
  • Drac Màgic (o Promotora de Mitjans Audiovisuals, SCCL). Una cooperativa d’iniciativa social dedicada a l’estudi i a la divulgació de la cultura audiovisual i la seva utilització en diverses activitats educatives, socials i culturals.
  • Associació educativa i cultural Sahrazad. Un projecte cultural basat en ensenyar els llenguatges artístics als infants i joves, concretament el cinematogràfic, a través de Filmclub i del FilmLab, un projecte d’innovació educativa basat en el cinema i en l’audiovisual com a eina per educar en valors i contribuir a formar els joves com a ciutadans lliures i amb pensament crític.

Aprèn-ne més a les fonts recomanades:

El Departament de Cultura impulsa en l’àmbit escolar els programes d’arts escèniques, música i arts visuals, 14.07.2021

Garriga: “Treballem amb el Departament d’Educació per tal que els nostres joves puguin tenir ensenyament artístic curricular a l’escola”, 9.07.21

Laia Colell: “La capacitat de mirar el que t’envolta, és essencial, ja que és transformadora”, 7.07.2021

Cinema en curs

Drac Màgic

Cicle Filmoteca per a les escoles

Serveis Educatius Filmoteca

Associació educativa i cultural Sahrazad

#SOMIMPULS

#SOMICEC

Una resposta a “La Lupa cultural. Educar amb les arts: precedents i futures línies

Leave a Reply